Store Automation – En nödvändighet?

För att vara relevant, ge en köpupplevelse och locka till sig kunder måste kedjan/butiken tillföra ny teknik. Teknik som förenklar både för butikens anställda men också så att kunderna får en oöverträffad shoppingupplevelse.

Dagens kunder har fler val än någonsin

Idag använder 94% internet och över 85% gör det i mobilen. Studier visar också att 4 av 5 gör sökningar av varor de skall köpa på internet före ett köpbeslut och att de kunder som använder mobilen i butiken handlare för 30% mer än andra kunder. I USA gjordes en undersökning inom bygghandeln för 5 år sedan som visade att på bara tre års tid så gick kunden från att lita mer på butikspersonalen till att lita mer på den information som kunden själv sökte fram på internet. Idag använder 9 av 10 mobilen i butiken och nästan hälften (48%) hämtar produktinformation och 42% läser recensioner online innan ett butiksköp. 

Lägsta pris, prisrobotar och samma pris i butik som online

Idag är det en självklarhet inom visa branscher att allt jämföra priset innan kunden tar ett köpbeslut. Lägsta pris och ett butikspris som är detsamma online är ett måste. Frågan är; Kommer det att komma inom alla de andra branscherna också? Om inte; Varför skall vi betala mer för en vara om det är billigare online eller i butiken bredvid? Att den moderna kunden använder mobilen i butiken när de shoppar och över 50% gör prisjämförelser på varor innan köpet är en realitet som vi måste beakta.

Butikspersonalen måste få hjälp att sälja

Butikens personal måste vara på butiksgolvet och betjäna sina kunder. Det är där slaget står! En kund som inte tar ett köpbeslut i butiken kanske aldrig kommer igen. En undersökning som gjordes i USA visade att när kunderna inte hittar varan i butiken så skulle 17% använda sin mobiltelefon för att omedelbart köpa den på en konkurrents webbplats, 37% skulle köpa varan från en online-återförsäljare när de kommer hem och 35% skulle gå till en annan butik för att köpa varan.

Store Automation – En nödvändighet?

Så, åter till frågan i rubriken. Är Store Automation en nödvändighet för att överleva och lyckas i den tuffa konkurrensen? Om inte våra kunder är 75+are är svaret ett definitivt JA!. Vi kan inte bortse för den digitala transformationen som sker runt om oss och hänger inte vi detaljhandlare med kommer vi snart att vara historia. Våra kunder och anställda kommer att kräva att vi använder modern teknik för att underlätta vardagliga sysslor och beslut men också för att skapa en glädje att jobba eller besöka just denna kedja/butik.

Fakta och forskningsreferenser
- Rapporten Svenskarna och Internet 2017
- Studier från ComScore Inc, USA 2017
- Jens Nordfelt, Marknadsföring i butik: om forskning och branschkunskap i detaljhandeln 2018
- Retail Week in association with BT. (2014), Research: The consumer 201
- BT research. ”The digital consumer in 2016”

Relaterte artikler

Store Automation by Mediaset

Store Automation by Mediaset

Dagens kunder har fler val än någonsin. För att vara relevant, ge en köpupplevelse och locka till sig dessa kunder måste kedjan/butiken tillföra ny teknik. Teknik som förenklar både för butikens anställda men också som ger kunderna en oöverträffad shoppingupplevelse.

Mediaset och CakeBox i nordiskt samarbete

Mediaset och CakeBox i nordiskt samarbete

Cakebox har nått stora framgångar i Asien där de också har sitt huvudkontor. Under 2018 har Cakebox Nordic etablerats och Cakebox programvaror integrerats i Mediasets koncept ”Store Automation”.

Mediaset tecknar avtal med Papirfly

Mediaset tecknar avtal med Papirfly

I samband med att Mediaset lanserat sitt koncept ”Store Automation” tecknas nu ett nordiskt avtal med Papirfly, det mest kompletta skyltsystem/marknadsverktyg för huvudkontor och butiker på den nordiska marknaden.

Dintero, ny nordisk partner

Dintero, ny nordisk partner

Något av det viktigaste för en kedja/butik nu och framöver är att få en 360 graders kundinsikt. Att nå detta krävs att kundinteraktionerna digitaliseras friktionslöst, till exempel med digitala klippkort, kvitton, personliga erbjudanden och rabatter som både ökar försäljningen och skapar loyalare kunder.

Kundresan 2020

Kundresan 2020

Att få med kunden på den framtida kundresan handlar mycket om kundinsikt och maskinlärning/AI för att ge en bättre kundupplevelse. En kundupplevelse som skapar lojalitet och gör att kunden handlar mer med större frekvens.