Store Automation by Mediaset
Dagens kunder har fler val än någonsin. För att vara relevant, ge en köpupplevelse och locka till sig dessa kunder måste kedjan/butiken tillföra ny teknik. Teknik som förenklar både för butikens anställda men också som ger kunderna en oöverträffad shoppingupplevelse.
Mediaset har under många år arbetat med butikskommunikation som främjar kundens köpbeslut. Automatisering och förenkling har varit några av ledorden i detta arbete och nu när ny teknik med maskinlärning/artificiell intelligens (AI) har sett dagens ljus har konceptet ”Store Automation” arbetas fram.
Store Automation från Mediaset bygger på ny teknik i kombination med AI för att skapa framtidens verktyg för marknadsföring. Konceptet har sitt fokus på hela kundresan, dvs kundens beteende både online och offline. Att få kundinsikt och skapa automatisering är några vitala delar, allt för att kedjan/butiken ska kunna ge en bättre kundupplevelse och framöver överleva i den tuffa konkurrensen.
Att ny teknik förändrar vårt beteende kan vi läsa om i flera studier och forskningsresultat. Som tidigare har skrivits i bloggen Store Automation – En nödvändighet? så använde 94% av svenskarna under 2017 internet och över 85% gjorde det i mobilen. Andra studier visar att 4 av 5 kunder gör produktsökningar på internet före ett köpbeslut och de kunder som använder mobilen i butiken handlare för 30% mer.
Konceptet Store Automation
Konceptet Store Automation ger kedjan/butiken en unik verktygslåda och har allt som krävs för den moderna marknadsföraren både online och offline.
Konceptet består av tre delar och inom dessa ett antal tjänster/produkter enligt bilden nedan.
Datahub & AI-lager
Första delen och basen i Store Automation är datahubben med det inbyggda AI-lagret. Datahubben samlar in relevant data, transaktionsdata över genomförda köp, data om kunden osv. AI-lagret ser sedan till att analysera datat i realtid med automatiska slutsatser och åtgärder. Till exempel så får man nu veta om kunden handlar kampanjvaror till extra pris, bara handlar varor till ordinarie pris eller bara vissa typer av varor varje gång han/hon besöker butiken eller webbshoppen. Läs mer i bloggen AI – Framtidens Marknadsförare!
BackEnd
Den andra delen består av ett antal tjänster som bildar ett BackEnd-skikt. BackEnd-skiktet innehåller till exempel den nödvändiga infrastrukturen för att konceptet skall fungera och tjänsten eCheckOut. Tjänsten eCheckOut gör att man inte längre behöver gå till den traditionella kassa i butik utan kan check ut sina varor direkt på mobilen. Detta innebär att kunden betalar på samma sätt oavsett om han/hon handlar i butik eller i webbutik.
FrontEnd
Den sista och tredje delen har färdiga produkter för slutanvändarna (butikens personal och kunder).
Innehåller
- ett enkelt kampanjverktyg som ger full insyn i alla kanaler med möjlighet till individuella utskick och spårbarhet.
- ett ”Dashboard” som skapar rapporter och analyser utifrån givna händelser.
- en mobile app. som kedjan kan erbjuda kunder och anställda.
- en skyltplattform med smart och enkel hantering av skyltning på papper, digital skärmar och digitala hyllkantsetiketter.
- en maskinvara för att automatiskt upptäcka kunden i butik vid olika situationer.
Man behöver inte köpa hela konceptet direkt utan kan plocka ut vad som behövs just nu i verksamheten för att vid ett senare tillfälle komplettera med andra delar, tjänster och produkter.
Som kedja så kanske man idag har ett bra kampanjverktyg och skyltprogram men saknar den automatisk hantering i realtid baserat på AI. Detta för att till exempel minska marknadsavdelningens arbetsbörda och för att kunna skapa individuellt unika erbjudanden.
Vill du veta mera?
Gå in på Mediasets hemsida under Våra tjänster för att läsa mer eller kontakta oss direkt för bokning av ett förutsättningslöst möte. Skicka ett e-post till salg@mediaset.no eller fyll i formuläret nedan, som du når genom att trycka på knappen ”Boka förutsättningslöst möte”.