Sport 1 – Utskriftslösningen som gav högre kundlojalitet!

Med nästan 190 butiker är Sport 1 Norges näst största sportkedja. Små och lokala butiker med olika ägare kräver en stark profil för ett enhetligt uttryck.

Bakgrund

För 5 år sedan kom Sport 1 till Mediaset med en önskan att få mer kontroll över kedjans visuella profil från sitt huvudkontor. Små lokala butiker med olika ägare ger solid förankring i lokala aktiviteter och en av styrkorna i Sport 1, men också en utmaning när det gäller att hålla den visuella profilen konsekvent och igenkännbar. Målet var en mer enhetlig kedja med en starkare visuell profil, högre kundlojalitet och möjligheten till lokal produktion i butikerna.

Införandet

Sport 1 valde Mediaset och OKIs unika lösning för bannerutskrift i butiker. Med ett överordnat designsystem och laserskrivare i varje butik blev butiker en oberoende tillverkare av marknadsmaterial utan att äventyra kedjans visuella uttryck. Vintern 2013 började försäljningen av lösningen, vilket innebar standardiserade skyltstorlekar, allt från små hyllkanter och upp till 120 cm långa banners. Allt producerat lokalt i butikerna.

Resultatet - Lägre kostnad, mindre pappersspill och en kortare time-to-market

Innan konceptet introducerades fanns det ett skrämmande antal skyltar från tryckeriet som aldrig hängdes upp. Nu när butikerna själva kan bestämma vilka skyltar som ska skrivas ut, får du rätt skylt vid rätt tidpunkt. Det innebär att Sport 1 har sänkt fraktkostnader, sparat miljön och minskat time-to-market avsevärt.

”Vi har skapat en unik möjlighet för våra medlemmar att marknadsföra den lokala, kunniga och levande sportaffären. Med Mediasets och OKIs lösningar har vi gjort det här. Samtidigt som vi har behållit enhetligheten i Sport 1 och därigenom skapat en hög kundlojalitet hos våra kunder”

 

 

Relaterte artikler

Dintero, ny nordisk partner

Dintero, ny nordisk partner

Något av det viktigaste för en kedja/butik nu och framöver är att få en 360 graders kundinsikt. Att nå detta krävs att kundinteraktionerna digitaliseras friktionslöst, till exempel med digitala klippkort, kvitton, personliga erbjudanden och rabatter som både ökar försäljningen och skapar loyalare kunder.

Store Automation by Mediaset

Store Automation by Mediaset

Dagens kunder har fler val än någonsin. För att vara relevant, ge en köpupplevelse och locka till sig dessa kunder måste kedjan/butiken tillföra ny teknik. Teknik som förenklar både för butikens anställda men också som ger kunderna en oöverträffad shoppingupplevelse.

AI – framtidens marknadsförare!

AI – framtidens marknadsförare!

Idag är det viktigare än någonsin att kedjan/butiken är relevant, ger köpupplevelser och kan locka till sig och behålla sina kunder. För att lyckas med det och klara den tuffa konkurrensen måste ny teknik med maskinlärning/AI användas som förenklar och effektiviserar och ger kunderna en oöverträffad shoppingupplevelse.

Kundresan 2020

Kundresan 2020

Att få med kunden på den framtida kundresan handlar mycket om kundinsikt och maskinlärning/AI för att ge en bättre kundupplevelse. En kundupplevelse som skapar lojalitet och gör att kunden handlar mer med större frekvens.

Högpresterande Butik

Högpresterande Butik

Analys och detaljhandel är två saker som verkligen går hand i hand men fokus har under många år varit analys av data i den digitala världen – online. Ny teknik och forskning har nu gjort analys tillgänglig även för den fysiska butiken och fler detaljhandlare ser redan dess enorma fördelar.