Kundresan 2020

Att få med kunden på den framtida kundresan handlar mycket om kundinsikt och maskinlärning/AI för att ge en bättre kundupplevelse. En kundupplevelse som skapar lojalitet och gör att kunden handlar mer med större frekvens.

Amazon, världens största detaljhandelsföretag på internet, har justerat affärsmodellen gradvis sedan 2015, genom att öppna fysiska försäljningsställen. Den största nyhetern hösten 2018 var planerna för upp till 3000 kiosker som heter AmazonGo. Amazon-chefen Jeff Bezos har sagt att nyckeln till framgång är att erbjuda något mer än bara nya produkter eller en spännande meny.

“Om vi erbjuder samma shoppingupplevelse som andra har, kommer det aldrig att fungera,” sade Bezos på ett event i Washington, DC.

Nyckeln här är kundinsikt och erbjuda kunderna mer än vad de förväntar sig och kontinuerligt justera detta under tiden som går. Låt oss ta ett exempel med en fiktiv kund, Petter 45 år.

Petter är 45 år gammal och från Trondheim. Han jobbar heltid som säljare i en livsmedelsaffär. Han bor i ett fristående hus strax utanför centrum med sin fru som driver en butik som säljer underkläder i stadens centrum. De har två barn, 12 och 16 år. Petter är aktiv i den lokala fotbollsklubben och har en fågelhund som han tar med på jakt och sina dagliga promenader i skogen. Under semestern reser de ofta till Kreta. Petter tycker att hög kvalitet är viktigt, samtidigt som han inte vill sticka ut för mycket från de andra på gatan.

Petter brukar normalt gå till en av de stora lågpriskedjornas butiker 1-2 gånger per månad. När han är där handlar han alltid hundmat.

Vid kassan

När Petter kommer till kassan får han frågan om han vill bli medlem av kassören. Frågan får han då hans bankkort inte är registrerat. Petter kan nu välja att bli medlem och då få elektroniska kvitton, presentkort på 100 kr och 100 dagars öppet köp på alla sina varor. Kassören ber om mobilnumret och tar betalt för varorna.

Registrera sitt medlemskap

Petter får ett SMS och när han kommer ut ur butiken slutför han registreringen av sitt medlemskap genom att fylla i e-post och lösenord. Köphistoriken samlas sedan in kopplat till Petters inköp och ger ”facit” över hans intressen. Betalningskortet blir nu automatiskt kopplat till Petter och han får digitala kvitton och löser in sina personliga rabatter/kuponger nästa gång han handlar.

Digitala klippkort

Eftersom Petter handlar hundmat ofta skapas ett digitalt klippkort där han får den 5:e varan gratis. Detta gör att Petter nu också börjar handla på kedjans webbutik då klippkortet automatiskt fungerar både i butik och på webben.

Elektronisk kvitto

Petter behöver inte längre hantera papperskvitton och kan göra återköp genom att komma tillbaka till butiken och dra sitt kort i kortterminalen. Varan skannas av butikspersonalen och återköpet kopplas till rätt köptillfälle.

Tillgodokvitto

När nu Petter är medlem så får han ett tillgodokvitto när han lämnar varan åter. Han kan lätt se sitt saldo på ”Mina sidor” och tillgodokvitton kan användas både i butiken och på webb.

Check-Out

Som medlem så behöver Petter inte längre gå till den traditionella kassa i butik utan kan check ut sina varor direkt på mobilen. Detta innebär att han betalar på samma sätt oavsett om han handlar i butik eller på webben.

Personliga erbjudanden

Via SMS, e-post m.m. så får nu Petter personliga erbjudanden baserad på den kundinsikt som hans köphistorik ger. Han får också personliga erbjudanden för att locka honom tillbaka om han inte handlat i butiken eller på webben under en längre tid. Eftersom Petters köphistorik visar att han inte är priskänslig och handlar varor de flesta gånger till ordinarie pris så får han flest sådan erbjudanden.

Vad kan Mediaset erbjuda?

Mediaset’s plattform från CakeBox och Dintero erbjuder E-kvitton, Digitala erbjudanden och kuponger, E-presentkort, Digitala lojalitets- och klippkort samt en datahub som samlar in och processar med maskinlärning/AI kundens köphistorik. I plattformen ingår öppna API:er för enkla och smidiga integrationer till de flesta förekommande systemen på marknaden.

Jag vill veta mer

Relaterte artikler

Högpresterande Butik

Högpresterande Butik

Analys och detaljhandel är två saker som verkligen går hand i hand men fokus har under många år varit analys av data i den digitala världen – online. Ny teknik och forskning har nu gjort analys tillgänglig även för den fysiska butiken och fler detaljhandlare ser redan dess enorma fördelar.

Mediaset och CakeBox i nordiskt samarbete

Mediaset och CakeBox i nordiskt samarbete

Cakebox har nått stora framgångar i Asien där de också har sitt huvudkontor. Under 2018 har Cakebox Nordic etablerats och Cakebox programvaror integrerats i Mediasets koncept ”Store Automation”.

Store Automation – En nödvändighet?

Store Automation – En nödvändighet?

För att vara relevant, ge en köpupplevelse och locka till sig kunder måste kedjan/butiken tillföra ny teknik. Teknik som förenklar både för butikens anställda men också så att kunderna får en oöverträffad shoppingupplevelse.

Store Automation by Mediaset

Store Automation by Mediaset

Dagens kunder har fler val än någonsin. För att vara relevant, ge en köpupplevelse och locka till sig dessa kunder måste kedjan/butiken tillföra ny teknik. Teknik som förenklar både för butikens anställda men också som ger kunderna en oöverträffad shoppingupplevelse.

Dintero, ny nordisk partner

Dintero, ny nordisk partner

Något av det viktigaste för en kedja/butik nu och framöver är att få en 360 graders kundinsikt. Att nå detta krävs att kundinteraktionerna digitaliseras friktionslöst, till exempel med digitala klippkort, kvitton, personliga erbjudanden och rabatter som både ökar försäljningen och skapar loyalare kunder.